"Китарите имат душа" - интервю в The Other Side - web magazine

КОСТАДИН ДИМИТРОВ (KD BASSES)
 
"Китарите имат душа" 

 
 В нашето време, където идеите за авторско и автентичност предизвикват само смях в лан мрежата на квартала, един човек е посветил времето и средствата си на изработка на музикални инструменти – уникати. Китарите и басовете му са на световно равнище. Основните инструменти за направата им са ръцете му и сърцето му. Затова и те никога не могат да бъдат повторени. 

 

Здрасти! Ще ни разкажеш ли нещо повече за...
Привет на читателите, както и на всички онези, за които музиката е нещо повече от забавление! Също така благодаря на екипа ви за любезната покана и сътрудничество!
Казвам се Костадин Димитров и се занимавам с изработка на електрически китари и басове от около 10 години. Не мога да кажа конкретно кога беше поставено началото или да назова конкретна дата, само мога да кажа, че беше много труден и дълъг пътят, който трябваше да извървя, преди KD инструментите да започнат да придобиват настоящият си облик.
Много време, преминало в екперименти и усилия да открия вече познатите на световните лютиери тайни похвати и специфики за правенето на качествени музикални инструменти. За това време развих и свой собствен поглед и техника при направата на KD инструментите. Характерна специфика и стил който се забелязва наистина отдалеч и който е емблематичен за тях. 


Ти си създал десетки китари. Какво те вдъхновява за всяка следваща?

В основата на всеки един нов инструмент стои базата на подобрен или усъвършенстван по-стар модел. Често идеята за следващ нов инструмент ми се заражда в главата още докато работя върху някой от настоящите инструменти. Има и изключения, в които вдъхновение съм получвал от контакти с различни хора, природата, природни явления, както и самата музика. Други пък са направени без предварителен проект или план. Например, когато намеря дървения материал и когато започна да го разглеждам, самият той ми подсказва как, с каква форма да бъде инструмента и в каква друга комбинация дървен материал би си паснал най-добре. Пример за това е баса „Лава РБ”.
Мисля, че света около нас е достатъчно пълен със красоти. Имаш ли очи да ги видиш и ръце да пресъздадеш това което виждаш или имаш в главата си, света би станал още по - красив.
 

Старомодни ли са китарите? Хлапетата имат компютри, с чиито музикални програми за нула време ставаш лидер на група и вече записваш следващия потенциален хит. И защо да ни пука за тези /иначе стилни/ инструменти?
Определено не! Думата „старомодни” никак не се асоциира със KD инструментите. Дори напротив. Думите, с които моите клиентите описват инструментите ми са : футуристични, модерни, уникални инструменти, които не могат да се сравнят с моделите на нито един съществуващ производител на електрически китари и басове в света.
На вторият въпрос бих отговорил така: Да, така е! Децата купуват компютри, музикален софтуер и се опитват да станат музиканти. Някой успяват, но не и да станат музиканти. Думата музикант не включва в себе си и компютър. Компютърът трябва да е в главата, а не в ръцете. Все пак това е право на личен избор.
Аз лично не се притеснявам, че компютрите (в частност техническия прогрес) или че музикалният бизнес, базиран на компютърна музика, ще измести производителите на китари от пазара. Моите инструменти са бутикови. В голямата си част те са предназначени за професионални китаристи или басисти с доказан талант. Стремя се да правя китари и басове, които са като Страдивариус. Те са направени да имат отличителен музикантски имидж така че, когато хората ги видят да кажат: -„....хей! това е KD!”
Не мога да направя два едни и същи инструмента и не се и опитвам. 


Убиват ли мр3 музиката и не се ли отразява това и на изработката на инструменти?

Мисля, че първоизточника на mp3 е реален музикант, свирещ на реален музикален инструмент. Връзката м/у мп3 и guitar making business я считам за косвена и не мисля, че едното пречи на другото. Единственият проблем, на който трябва да се обърне внимание, е нелегалната търговия с интелектуален труд. Визирам конкретно продажбата на нелицензирани дискове и най-вече „колеги”, които много безотговорно копират моите модели китари и басове. 


Какво те вдъхнови за първата ти китара? И коя музика те вдъхнови за това?

Имам малко практика като басист и през цялото това време аз осъзнавах, че съм много по-добър в правенето на басове, отколкото като басист.
Всъщност, интересът към правенето на музикални инстументи се появи спонтанно и постепенно, а страстта ми към басовете започна още в ученическите ми години, когато с мои приятели съученици решихме да си направим рок група. Намирането на качествени музикални инструменти през това време си беше лукс и за това на нас ни беше много трудно да се сдобием с нещо причлично и най-вече евтино. Една част от оборудването успяхме да осигурим чрез училището, а другата част купувахме със свои спестявания. Така стана и с моят първи бас. Успях много трудно да намеря човек, който имаше бас, захвърлен някъде из гаража му и който за мой късмет беше за продан. Купих го и първото нещо, което направих бе да го боядисам, сменя електрониката и да го направя да изглежда добре.
Това беше първият ми собствен бас и сега виждам, че тази спонтанна реакция от моя страна тогава ми е показала пътят който ще поема след време.
Така и така не станах добър басист, но се научих добре да се грижа за китарите си. 


KDBASSES.COM е мястото в интернет, където представяш своето творчество. Какви са реакциите до момента?

www.kdbasses.com
е сайт, направен по начин, който аз смятам за най-подходящ. Място, където информацията за самите инструменти публикувани в сайта е наистина пълна и достатъчна, за да може всеки един музикант или посетител на сайта да придобие максимално пълна представа за инструментите в детайли. Интересът към инструментите чрез сайта е наистина голям и понякога ми е доста трудно да намеря време да отговоря на всички запитвания и коментари. 


Защо от всяко дърво не излиза материал за китара? Разказваха ми за това, че поръчваш дървета от най-екзотични места по света...

Ние българите имаме една много красива поговорка - „От всяко дърво свирка не става” Така е и с дървения материал при музикалните инструменти. Дървеният материал наистина трябва да бъде добре подбран и селектиран, преди да се положи в който и да е музикален инструмент. Много са факторите, които определят кое дърво е годно за употреба и кое не. Аз работя със екзотични дървесини, внос от Индонезия , Малайзия и др. и считам, че един уникален инструмент трябва да бъде направен по уникален начин и с уникални материали. 


И как може човек да си поръча една китара? Какви са всички тези малки детайли и уговорки, които правят сделката успешна? Не е ли България прекалено затънтено място за такъв бизнес?

Не считам България за затънтено място. Много от посетителите на сайта ми изразяват мнение, което напълно съвпада с моето, а то е: „България е позната на света като място с феноменалните постижения в направата на музикални инстументи”! Визирам цигулки, виола, виолончела, контрабас, акустични китари. Има много български лютиери, които имат продукция на световно ниво и този факт никога не бива да се пренебрегва.
По отношение на детайлите около поръчка на KD инструмент- всяка една поръчка е строго индивидуална и зависи от много фактори и най-вече от предпочитанията на клиента и от възможността аз да ги изпълня. 


Колко струват китарите ти? Това за теб хоби ли е или просто начин да спечелиш първия си милион?

Цените на KD инструментите определено са доста по-високи от цените на стандартните серийни инструменти на други производители. В същото време са конкурентни на custom изработките им. Цената се определя от качеството на самия инструмент и от инвестирания труд и материали. Съвсем скоро ще публикувам в сайта си и новата 6 струнна електрическа китара, чиято цена е малко над 4000 евро.
Инструментите ми не са и никога няма да бъдат цел или средство за постигане на нещо. Правя това, защото ми харесва и защото ми доставя страхотно удоволствие. Някой го наричат хоби, други краста, трети мания. За мен е всички тези взети заедно плюс нещо като наркотик. 


А кой свири на китарите ти? Нещо по-интересно около тях...

Преди около 5 години направих един 5 струнен бас с Floyd Rose, който продадох в България. Не след дълго, съвсем случайно по телевизията видях, че има концерт на някаква американска рок група която не познавам и се загледах в музикантите и какво да видя! Моят KD 5 струнен бас с Floyd Rose! Неведоми са пътищата музикантски!
Преди 3 години направих няколко инструмента специално за немската група SPLIFF с предпочитано от тях лого. Сега разбрах, че групата се е трансформирала в друг формат и с друго име, но все още инструментите са същите.
Също така имам клиенти от Япония и Швеция, с които работя от дълго време. 


Последни думи...

На читателите желая преди всичко здраве и много сили, за да може винаги да се върви напред!


 Това интервю е взето от: http://www.theotherside.dir.bg

Коментари